Työvoiman tarve ja koulutus eivät täysin kohtaa ja tämän trendin jatkuminen on haitallista Suomen taloudelle.
Huolestuttavaan kehitykseen on jo havahduttu: opetus- ja kulttuuriministeriön vetämän visiotyön tuloksena syntyi laajasti jaettu tahtotila osaamistason nostamisesta ja tutkimusresurssien kasvattamisesta. Keskeinen tavoite on, että vuoteen 2030 mennessä vähintään puolet nuorista aikuisista suorittaa korkeakoulututkinnon.
Pallo on nyt tuoreella hallituksella. Hallitusohjelmassa puututaankin sekä tutkimuksen että opetuksen kehittämiseen ja resursointiin.
Yliopistot pitävät tärkeänä koko koulutusketjun tukemista aina varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin sekä jatkuvaan oppimiseen. Menestyvä yliopisto tarvitsee hyvällä pohjaosaamisella tulevia opiskelijoita. Tähän ollaan panostamassa uudessa hallitusohjelmassa.
Yliopistot ovat myös luonnollisesti kiinnostuneita omista toimintaedellytyksistään: hallituksen ohjelmassa positiivista on yliopistoindeksin palauttaminen eli määrärahan nousu palkka- ja kulukehityksen mukaisesti sekä yleinen määrärahoihin tehty tasokorotus. Yliopistot pitävät tärkeänä nimenomaan tämän perusrahoituksen kasvattamista ja sen vapauttamista erilaisista tarkoista mittareista. Suurinta vaikuttavuutta saadaan aikaan, kun yliopistot voivat toteuttaa omia strategioitaan pitkäjänteisesti.
Yliopisto-opetuksen lähitulevaisuuden haasteena tulee olemaan opiskelijamäärien merkittävä kasvattaminen sekä jatkuvan oppimisen käynnistäminen laajamittaisesti, mikä merkitsee opetuksen avaamista muillekin kuin tutkinto-opiskelijoille. Opiskelijamääriä voidaan jonkin verran kasvattaa skaalaeduilla ja digitaalisuutta hyödyntämällä, mutta laajamittaiset lisäykset vaativat merkittäviä lisäresursseja. Toinen vaihtoehto olisi laskea opetuksen laatutasoa, mihin ainakaan yliopistot itse eivät ole valmiita.
Jos onnistumme yhdessä opiskelijamäärien kasvattamisessa laadun kärsimättä ja jatkuvan oppimisen lisäämisessä, se tulee parantamaan Suomen ilmeisiä heikkouksia ja mahdollistaa merkittävän suunnanmuutoksen. Tämä vaati yhteistyötä päättäjien ja oppilaitosten kanssa, jotta tarvittavat resurssit saadaan ohjattua mahdollisimman tuottavasti.